کشکول جوان
وبلاگی برای جوانان ایران زمین
نویسنده: مهدی - ۱۳۸٩/۱۱/٢٦

  تغذیه در افراد دیابتی

تغذیه


۱- مصرف یک عدد سیب با پوست، حبوبات و سبزى هاى سرشار از فیبر زمان لازم براى جذب قند خون را افزایش داده و از افزایش ناگهانى قند خون پس از مصرف وعده غذایى جلوگیرى مى کند.

۲- مصرف سیب زمینى و هویج، آردهاى سفید و جوانه گندم به شکل آرد شده براى شما ممنوع است، به خصوص سیب زمینى که به سرعت قند خون را افزایش مى دهد.

۳- بهترین شکل مصرف نان، استفاده از انواع سبوس دار آن است و باز بهترین گزینه ها استفاده از نان سنگک و نان جو است.

۴- از چربى باید پرهیز کنید، زیرا چربى زیاد سرعت سقوط بدن به طرف بیمارى دیابت را تسریع مى کند، به خصوص چربى هاى اشباع (جامد) بنابراین به شما توصیه میشود که چربى هاى مریى گوشت ها (چربى هایى که با چشم دیده مى شود) را جدا کرده، مرغ را حتماً بدون پوست مصرف کنید و مصرف سینه مرغ را به ران مرغ و سایر قسمت ها ارجحیت دهید.

۵- کباب کردن، بخارپز کردن و روش هاى پخت سریع را بر سرخ کردن در روغن ارجحیت بدهید، آب گوشت ها را سرد کنید و چربى سطح آنها را گرفته و سپس مصرف نمائید.

۶- پیاز و سیر (در صورت عدم استفاده از آسپیرین و نداشتن مشکلات گوارشى در رابطه با سیر) از قدیمى ترین ماده غذایى هستند که از نظر کنترل بیمارى دیابت مورد توجه بوده و تحقیقات جدید این موارد را تاکید کرده است خام و پخته تفاوتى ندارد.

۷- لبنیات مصرفى شما باید از نوع کم چرب باشد (به جز در کودکان) و مصرف لبنیات پر چرب، انواع خامه ها، پنیر هاى (گودا، پیتزا و…) سرشیر، کره و … را از رژیم غذایى خود حذف کنید.

۸- خوردن میوه ها به شکل کامل باعث افزایش تدریجى قندخون مى شود و جالب است بدانید که بیشتر ویتامین ها و مواد معدنى در لایه هاى نزدیک به پوست میوه ها قرار دارد پس میوه هایى را که مى شود با پوست خورد با پوست میل کنید و مصرف میوه هاى بسیار شیرین را یا ممنوع و یا بسیار کاهش دهید مثل موز، انجیر، زردآلو، خربزه، انگور شیرین و…

۹- برخى از ادویه ها فعالیت انسولین را تشدید مى کنند تا جایى که تحقیقات ثابت مى کند که دارچین، میخک، زردچوبه (براى پیشگیرى از گرفتگى عروق و آلزایمر نیز مفید است) و برگ بو، فعالیت انسولین را تا ۳ برابر افزایش مى دهند که در بین آنها اثر دارچین از بقیه بیشتر است به طورى که مقدار کمى دارچین که روى غذا هاى شیرین پاشیده شود فعالیت انسولین را افزایش داده و مانع از افزایش قند خون مى شود.

۱۰- مصرف میزان ۸ – ۷ لیوان آب در روز را به شما توصیه مى کنم.

۱۱- به خود عادت دهید که برچسب تمام مواد غذایى را قبل از مصرف بخوانید. ممکن است تعجب کنید که بسیارى از غذاهاى حاوى شیرین کننده هاى مصنوعى کم کالرى مثل دسر هاى رژیمى، نوشابه ها و… اغلب شامل نشاسته و سایر قند ها و چربى ها و پروتئین ها نیز هستند که این مواد کالرى زیادى دارند و موجب افزایش قند خون مى شوند. همچنین به موضوع کم چربى یا بدون چربى نیز توجه کنید. اغلب این محصولات اجزایى به عنوان حجیم شونده به آن افزوده مى شود که بر سطح قند خون اثر خواهند گذاشت.

مهدی
چون وا نمیکنی گرهی خود گره مباش// ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :